"Herre, vis mig din vej og gør mig villig til at vandre den!"  

Hvad har jeg i hånden.? Et brød.
Vis et korn.
Ja måske er der nogle der vil påstå at det kun er et korn. Men se mulighederne for dette korn. Graver vi det ned i jorden, men får nyt liv og bliver en plante med mange aks. Men det kræver at kornet i sig selv dør.  

Man kan fylde sit liv med meget og være optaget af så meget, der er vigtigt. Og til sidst opleve, at man ikke kan rumme mere, mister overblikket over sit liv. Stresser. Knokler 24/7/12. 24 timer i døgnet, 12 måneder om året. Ja man kan ende med at man bryder sammen som menneske. Går i tilt. Så er der kun en ting at gøre: Hvis med hænderne.
Control -alt -delete. - slet alt du er i gang med. Som når computeren går i tilt, i stå, ikke kan mere. Så skal man formatere harddisken igen, slette det der unødig fylder. Ryd op og ryd ud. Ellers kan du ikke komme videre med computeren. Sådan kan det også være i et liv. Slet det, der skal slettes, lad det dø. Slet det som er uvæsentlig i dit liv. Ellers er der ikke plads til det som har afgørende værdi.  

Så kan der fokuseres på det væsentlige. For når Jesus i dag siger til os, Den der elsker sit liv, skal miste det. Så må jeg forstå det sådan: at vi skal prioriterer det væsentlige i vores liv. Slet det der ikke er væsentlig og som fylder.  

Ja selv min selvkredsen må dø. For elsker jeg kun mig selv, så skal den kærlighed dø. Skal kærligheden bære frugt og leve videre, ja evigt. Så skal kærligheden til Gud, min nabo være med. Og i så stor målestok, at kærligheden til Gud og naboen skal være så høj som kærligheden til mig selv.  

Men hovedordet i dag er herliggørelse. Eller som vi hørte det i den "Nye aftale" Guddommelighed.  

Hvordan kan vi herliggøre noget? Hvordan kan vi gøre noget Guddommeligt? -Det må vi lade Gud om. Jeg tror ikke på at vi kan herliggøre Gud, eller gøre noget for Guds guddommelighed. Men vi kan være et redskab for at Gud herliggøres og Guds guddommelighed bliver synlig for mennesker.  

Hvordan?
Ved at vise hvad der i vores liv er vigtigt, og hvad vi prioritere højt. Og lade det blive til handling. Lade ord blive til kød. Lade det uforståelige om Gud og den ældgamle fortælling om Jesu, får krop og handling.  

For mange i vores tid, er kristendom, kirke, Gud noget overtroisk noget. Kristne at sammenligne med dem der tror på det overnaturlige. Ja for dem, kunne vi lige så godt tro på spøgelser. Og sådan vil det blive ved med, at være for mange.   Med mindre vi lader Guds ord, Jesu handling, få krop i vores liv. Så Guds ånd i os bliver til handling. At kærlighed ikke bare er usynlig, men bliver synlig gjort. Ja herliggjort. Og det vil være nærmest guddommeligt.  

Så når vi fylder vores liv med det, hvor kærlighed kun har retning mod mig. Når vi søger efter rigdom og guld, at mit liv vil lykkes, ja hvis jeg vinder i lotto eller poker. Og bruger mit håb og tid på det alene. Så er det tid til Control - all Delete.    

Spøgelset, det overtroiske, sådan som mange forstå vores tro. Det spøgelse må tage handling i os. For vi kan ikke som kristne feste, når vores nabo har den store nedtur.
-Vi skal være lys i menneskers mørke, modstand mod destruktive systemer.
-Vi skal tage fat på problemer, protesterer når livsvilkårene bliver ringe for den der er syg og sulter.
-Vi skal se at Jesus er på de svages side, at han er syndebukken vi skylder skylden på.  
For Gud er der hvor vi tør miste os selv og vores selvkredsen. Når vi lader vores korn dø, så giver vi plads til ny vækst. Og når væksten kommer, skal vi turde se på om træet giver frugt. Tør fælde det golde træ. Gøre op med hvad der er mål, hvad der er midler i vores liv. Gør vi bil, penge, bolig, karriere til målene i vores liv, så er der noget der trænger til revision hos vor Herre.  

Mennesker og liv er vores mål, og meget af det andet er redskaber, og må ikke blive et mål i sig selv. Vi skal tænke mere i mennesker og mindre i regler og systemer. Og jeg skal tænke mere på Gud og naboen end mig selv.  

Og hvordan kommer vi den vej? Jo ved at tale om Jesus Kristus. Hører om hvad han har sagt og gjort. For her er det åndelige, mærkelige ukonkrete, det som for mange moderne mennesker, er som et spøgelse. Men her i Jesus er det vigtigste blevet til konkret handling som vi skal lære af. Her bliver Guds ånd til krop, her kan vi forstå det som Gud vil os. Her er Guds hemmelighed, åbenbaret. Gjort synligt. Ultimativt i påskens sejr, da Jesu døde krop og væsen stod op af dødens mørke, og gav liv i en styrke og kraft, at det når dig og mig i dag. Må påskens indhold og budskab være kernen i vores liv og gerning.